פונדקאות בישראל – כמה היא עולה ומה כלול בה?

הליך הפונדקאות היה בעבר פתוח רק עבור זוגות הטרוסקסואלים ונשים עקרות, אך מאז הדברים השתנו והוא פתוח בישראל עבור רבים אחרים, בהם זוגות מהקהילה הגאה. בשל כך עלה הביקוש לנשים שמעוניינות לשמש כפונדקאיות אך רגע לפני שנכנסים להליך פונדקאות לישראל כדאי לדעת במה ההליך כרוך וכמה הוא עולה. 

כמה עולה הליך פונדקאות בישראל? 

הליך פונדקאות בארץ מגיע בדרך כלל לסכום של 220,000 ₪ שכולל את כל השירותים הנלווים וההוצאות במהלך תקופת הפונדקאות. המחיר לא כולל תוספות שונות שיכולות להיות להליך, לדוגמה, 12,000 ₪ לטיפול פסיכולוגי אם הפונדקאית תבקש זאת, תרומת ביצית שעלותה 30,000 ש"ח, במידה ומדובר בלידה של תאומים המחיר יעלה בעוד 15,000 ₪, ובמידה ויתבצע ניתוח קיסרי תהיה תוספת של 5,000 ₪. כדאי לדעת שאחד היתרונות בישראל הוא החזר של קופות החולים עד 50% מעלות תרומת הביצית במידה ותהיה כזו ועד לשני מחזורים. 

מה כוללת אותה עלות? 

למעט התוספות שיכולות להיות בשל לידת תאומים, ניתוח קיסרי וכו', הליך הפונדקאות כולו יכלול שירותים רבים הכלולים במחיר הכולל של אותם 220,000 ₪. ההליך כולל את הגשת התיק לוועדה לפונדקאות וניהולו מול הוועדה, הוא כולל את איתור הפונדקאית המתאימה, במידה והיא לא מאושרת המחיר יכלול גם מציאת פונדקאית נוספת. כמו כן, המחיר יכלול את המבחנים הפסיכולוגיים והרפואיים שיתבצעו לפונדקאית ולהורים לעתיד, את בדיקות ההתאמה בין הצדדים, את עריכת החוזה שבין הצדדים, ייעוץ משפטי לשני הצדדים, ביטוחים שונים לפונדקאית, למשל עבור אובדן כושר עבודה, עבור שמירת הריון, מחלה או תאונה, ותשלום בסיס לפונדקאית עבור ההיריון והלידה. כמו כן, הליך פונדקאות בישראל עולל במחירו גם קופה קטנה עבור הוצאות שונות שיהיו לפונדקאית בעקבות ההליך, למשל של בייביסיטר, רכישת בגדי הריון ותשלום עבור נסיעות.

מה כדאי לדעת לפני שמתחילים את ההליך? 

רגע לפני שיוצאים לדרך כדאי לדעת כמה דברים על הליך פונדקאות בישראל, שהוא מעט שונה מהליכי פונדקאות בעולם, בעיקר כיוון שמדובר על הבית שלנו. היתרון הבולט של הפונדקאות בישראל הוא הכיסוי המשמעותי הבריאותי לו זכאים הצדדים מתוקף סל שירותי הבריאות בישראל. אמנם הליך הפונדקאות בארץ לא זול, אך לעומת מה שמתקבל בחזרה, מדובר על הליך לא יקר, בטח בהשוואה למדינות אחרות שמספקות איכות גבוהה של שירות, למשל כמו ארצות הברית. הקרבה לבית, האפשרות לבחור ולהיבחר על ידי הפונדקאית מתוך כימיה ורצון משותף, יוצרים בדרך כלל קשרים ייחודיים והליך שיש בו הרבה שיתוף. 

רצוי מאוד בשלב ההיכרות לבחון האם משדרים על אותו גל, למשל אם חשוב לזוג להיות שותפים בבדיקות ההיריון, כיצד הם רואים את יום הלידה והאם יוכלו להיות שותפים ברגע הלידה, ורצוי שתהיה אותה גישה מהצד השני. הקשר צריך להיות מבוסס על כימיה טובה בין הצדדים שמומלץ לבחון עוד בטרם החתימה על החוזה. בסוף צריך לזכור שמדובר על קשר של תשעה חודשים (לעיתים אף נשארים בקשר שנים רבות לאחר מכן), אך הוא חייב להיות מבוסס על חברות משותפת, רצון טוב והבנה של הצדדים, וזאת כדי להבטיח שהתהליך יהיה נעים ברובו.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות